Suami Bawak J4nda Balik Rumah Sebab Katanya Sebagai Peneman Saya Padahal Kami Baru Jer K4hwin 7 Bulan

Suami Bawak J4nda Balik Rumah Sebab Katanya Sebagai Peneman Saya Padahal Kami Baru Jer K4hwin 7 Bulan

Foto sekadar hiasan

Perkahwinan ada pasang surutnya, ada yang mengecapi kebahagian dan ada yang mengambil keputusan untuk brcrai kerana ada masalah tertentu contohnya kecuurangan atau pun tidak serasi bersama.

Untuk kisah kali ini, menceritakan kekecewaan isteri muda yang berkahwin dengan duda anak tiga. Ikuti kisah menarik dibawah dan semoga menjadi ikhtibar kepada semua.

Assalamualaikum.. tolong hide profile ni. saya bekahwin dengan seorang duda yang bcrai hidup. Dia dan jandanya sudah bercrai sbanyak 3 Kali. Kini usia perkahwinan kami baru masuk 6 tahun 3 bulan. Beza umur kami 16 tahun. Beza umur suami muda 2 tahun dengan mak saya.

Bulan januari baru2 ni saya di beritahu oleh suami yang dia sudah berkahwin lain. Baru 2 minggu diorang kawen. Hncur luluh hati saya.. sanggup dia buat macam tu.. untuk pengetahuan semua, suami saya tiada apa2 ketika berkahwin dengan saya.. saya pkerja gomen.

Alkisahnya, sebelom kami berkahwin, suami minta saya buat loan 20k untuk kenduri sebelah saya dan dia. Sebelom tu dia tipu kata duit simpanan dalam banak dia hilang untuk duit hantaran Saya. Tapi Allah tunjukkan pada saya, mak dan ayah saya yang dia berbohong. Sebenarnya dia tak ade langsung duit.

Akhirnya dia mengaku. Tu yang dia minta saya buat loan ktika kami nak kawen. Saya minta dia bjanji untuk bayar tiap2 bulan.. dia bjanji.. tapi slepas kawen sempat 5 Kali je dia bayar.. sebab lepas tu dia tak adn dan sterusnya menghidap kencing tikus d ikuti TB. Akhirnya saya kata Kat dia tak payah bekerja, cukuplah hantar saya pergi dan balik kerja.

Lepas kawen saya cakap Kat dia supaya belanja dapur, makan minum dan bil api air dia yang bayar. Rumah pula saya uruskn kerana rumah yang kami duduk adalah rumah yang saya beli. Saya bertolak ansur dengan suami kerana dia tak mampu. Dia juga nak tanggung anak dia yang tinggal bsama janda dia

Perkara baik yang Ada pada suami adalah seorang yang pnyayang dan caring. Seorang yang agak kuat beribadah. Itu yang buat saya jatuh hati Kat dia.. bila sudah kahwen, baru Saya kenal prangai buruk dia.. dia seorang yang kuat men1pu dan suka mlayan prempuan.

Sifatnya yang caring mbuatkn ppuan mudah suka Kat dia.. ketika usia pkahwinan kami baru mencecah 7 bulan kalau tak silap, dia dah bawa janda tinggal dengan kami. Katanya sebagai pneman saya.. kenapa nak bawa peneman? Sedangkn saya Ada suami sebagai peneman. Saya tak tergamak nak suruh janda tu balik rumah.. hidupla saya yang tak bebas d rumah sendiri dan terbatas hubungn dengan suami di sebabkn Ada orang asing..

Ketika saya kaluar kerja, apa yang mereka berdua buat? Banyak Kali saya cakap Kat dia takut nanti diorang kena tangkap basah. Dia Diam tapi tak ambil tindakn apa2 pun. Cuma katanya, dia tak duduk rumah sangat dan selalu kaluar. Sedangkn saya balik kerja diorang tengah rancak beborak.. orang duk bertanya, saya tak tau nak cakap macam mane.. rasa tersepit dengan perbuatan suami.

Selama setahun janda tu duk dengan saya. Slepas raya janda tu menghilang. Tup2 dia bkahwin dengan suami orang dan menyebabkn suami orang tu craikn isterinya. Saya bersyukur dia tak kawen dengn suami saya.. lega saya bila dah takde orang lain dalam kehidupn saya..

Suami berminat untuk aktif dalam mana2 psatuan/ptubuhan. Dia masuk rela. Pada saya, kebanyakan sukarelawan rela banyak memecah belahkan institusi kekeluargaan. Sebab rela perempuan ramai janda. Sampai pernah saya cakap Kat suami, rela ni memang bagus, tapi yang tak bagusnya bila perempuan dan lelaki bhubung dan terbinalah hubungn terlarang..

Kemudian, pada bulan julai 2018, Ada perhimpunan rela. Saya juga ahli rela kerana ikut suami. Saya kenal ppuan ni. Dia call suami nak blanja air untuk kami yang ada d c2.. hati saya dh tdetik macam tak sronok mngenai ppuan ni. Tp saya buang ketepi n anggap itu mgkin cemburu saya je.

Tak lama lepas balik suami cakap Ade orang offer untuk jaga kebun. Katanya blh cari duit lebih skit. Saya stuju sebab memang suami selalu tak berapa cukup untuk tanggung Saya dan anaknya sebab dia hanya makan pencen. Berberapa minggu slepas tu dia bagi tau yang tuan kebun tu ialah prempuan yang blanja air kat putrajaya tu..

Btapa risaunya saya bila dengar dia cakap macamtu.. dah lah sebelom masuk kebun dia akan pergi ke rumah janda tu dulu untuk ambil Hilux untuk masuk kebun. Saya dah tak sedap hati dah. Saya ingat tuan kebun lelaki, rupanya saya silap..

Selalu saya ingatkan supaya jangan terge dik2 dengan perempuan tu, jangan duk lama2 Kat situ, jangan masuk2 rumh perepuan tu.. dia mengiyakn apa yang saya cakap.. lebih kurang sepbulan, saya terbaca wasap perempuan tu minta kebenaran untuk panggil suami saya abang kalau suami tak kisah. Sebab suami dah tkenal dengan satu panggilan pangkat nama d kawasan kami. Masa Ni lg hati saya tak sedap.. tapi saya sangkalkan dan anggap saya ni cemburu je..

Makin lama saya tengok diorang makin menjadi2 bwasap. Saya juga terbaca wasap janda tu kata akan buat yang terbaik dengan saya (bina hubungan baik dan rapat). Saya tengok suami sdlalu video call dalam wasap dengn dia.. sedangkn dengan saya tak pernah pun.

Bila saya tanya berkaitan janda tu, jawapannya.. jangan cemburu.. tak ade apa2 stakat Ni.. jangan risau.. pernah diorang tengsh wasap, saya jenguk. dia cepat2 alihkn hp dia. Saya Tanya dia, dia sedang wasap dengn janda tu Kan? Dia kata wasap biasa2 je.. kalau tunjuk nnt saya cemburu.. Masa tu mbuaknya api kemarahan saya. Tp jenis saya bukn jenis yang suka mngamuk2.

Akhirnya berlalu macamtu je.. bermulanya saya suruh dia hantar dan ambil saya bekerja di sebabkan dia dah tak kerja, saya alami masalah kesihatan hingga kini. Dia memang jaga saya dengan baik. Tapi sejak diorang dah mroyan bercinta, terasa diri saya macam di abaikn bila saya s4kit.

Bila balik kampung saya, saya prasan dia dah tak macam dulu yang duk berborak bersama ibubapa saya dan adik2 saya.. selalu menyendiri dan pegang hp. Mungkin rindu si janda.. kalau balik kg, dia macam tak nak lama2.. Ada je benda konon tak boleh nak balik lama2.

Pada hujung Dec 2018 saya terbaca wasap janda tu lagi.. saya Tanya suami, dia kata takde apa2 buat Masa Ni dengan janda tu.. saya kata Kat suami, tak ape.. saya nak tengok lakonan kamu bdua.. dia senyap je.. pada awal bulan januari, suami kata de program di tempat orang selama 4 hari.

Tapi srbenarnya dia pergi kahwin di seberang. Tak ade sekali pun dia call saya. Saya anggap dia sibuk. Tapip ada sekali dia call bagitau anak sedara saya call supaya ambil dia dari sek pada Hari jumaat sebab minggu tu diorang boleh balik. Pastu dia cakap hp rosak dan tak clear dan cepat2 letak.

Tapi pada saya jelas je dia bercakap. Balik tu saya Tanya, kenapa tak ade pun call saya sepanjang dia Kat sana. Sebdlom Ni kalau dia tinggal memang dia akan call sebab saya sorang2 dekat rumah. Dia jawsb hp dia rosak Kat sana, Ni pun tak berapa elok lagi. Tapi saya tgk macam tak rosak sebab nampzk dia call depan saya ok plak.

Satu hari dia cakap malam ni (malam jumaat) dia Ada rondaan dengan sukarelawan (Ni merupakn minggu pertama pkahwinan diorang). Lepas Ni tiap2 minggu dia akan btugas malam jumaat. Saya hairan, biasa menda tu mesti Ade pjumpaan ke apa ke.. dan dia mesti beritahu awal2.. Ni ttba je.. hati saya dh fikir dia tipu saya.

Saya takde pilihan sebab saya bz wat kerja saya.. minggu berikutnya (malam khamis) dia nak pergi rondaan. Saya macam syak dia nak pergi rmh janda tu.. saya tanya, kena jaga sampi Mana? Dia sebut kg janda tu.

Kiranya kg janda tu adalah kawasan yang terakhir di dalsm kawasan daerah saya. Makin kuat firasat saya mngatakn dia ke rumah janda tu. Saya ingat nak follow. Tp mngenangkn kereta Viva tu bmasalah dan tak brani nak
jalan jauh malam2 sebab ia ambil Masa kurang 30 minit untuk smpi ke sana.

Pada tanggal 12 Jan 2019, saya tbaca wasap janda tu “z pun sayangggg abang”. Kencang dada saya bila baca. Masa tu saya baru kuar w4d hspital. Malam tu slepas dia balik dr masjid, dia ambil jeruk klubi yang janda tu bagi (janda tu buat). beriya saya tengok dia mkn. Setiap hari dia makan.

Sebelom Ni saya rasa tak macam tu sangat. Saya perli, sejak bila beriya makan tu.. dia kata sedap.. makan lah.. memang sedap.. saya kata, sedaplah sebab perempuan tu punya Kan? Dia kata, bukan sebab tu, memang sedap sebab tu makan. Saya Tanya lg.. apa hubungn dia ngn janda tu?. Dia duk pusing2 cerita.. tak masuk pn dlm soalan saya.

Saya kata, ape tu? Tak faham.. Cuba cakap dengan lebih jelas.. muka dia dah brubah dan tak tentu Hala.. dia tarik nafas.. lalu bkata, dah boleh trima? Saya separuh jerit.. tak? Dia kata, boleh trima ke takleh trima ke kami dah kawen.

Yaa Allah. gugur rasa jntung. tuhan je yang tau.. kami btekak dan saya kata kalau camtu pegilah sana? Dia dengan laju berkata, kalau dsh kata macamtu baiklah. Dia trus bangun dan call anak janda tu supaya ambil dia..

Bayangkanlah, saya belom sihat sepenuhnya tapi dia tinggalkan saya terkontang2 macamtu.. saya call abg dia dan bagi Tau.. Saya call mak ayah saya supaya datang dan temanakn saya. Esoknya mak ayah saya sampai.

Saya dengan dia tak ade anak.. untuk pngetahuan, saya memang Ada masalah puan, tapi tak bermakna kerana saya yang tak mampu beri dia zuriat. Dia juga Ada masalah kesuburan. Anak dia sebelom ni pun 3 orang je.. janda dia pernah cvrang dan mengandung anak orang lain tapi di gugurkn. Kini usianya dah 56..

Mula kawen dengn saya lagi dia pun Ade masalah ksuburan sebab dah pernah ambil sample dan doc kata sper manya banyak mti dan tak taktif. Bacaan pun 1.0 je. Tapi dalam k3s Ni memang orang tuding jari Kat is sebab dia pernah Ada anak. Mana mungkin dia bermasalah dalaman.

Nak tahu ape jawapn dia bila saya Tanya tentang dia kawen dengan janda tu? Dia kata nak elak fitnah. Katanya abang janda tu Ada Tanya dia yang selalu pergi rumah adik dia.. jadi dia ambil kdputusan kahwin. Mreka pergi berempat ke thailand.

Sungguh tak logik jawapan dia. Nak elak fitnah tapi kawen d Thailand. Orang Tau ke yang awak tu dah kawen? Sampai sekarang orang masih Tanya saya kenpa suami saya slalu ke sana. Saya tak terucap nak kata diorang dah kawen.

Terlalu berat dan sedihnya saya nak cakap macamtu.. tak terluah dengan kata2.. cuma jawapan kebiasaan saje mampu saya jawab iaitu dia jaga kebun orang n ambil keta orang tu bawa masuk kebun.

Rasa nak mngalir air Mata bila jawab macam tu. Tak sangka, suami saya tipu, ti kam blakang saya.. khianati hubungn kami. Saya percaya dia pergi Cari rezeki d kebun orang.. rupa2nya kebun celah kangkang orang tu pun dia jaga. Untuk pengetahuan semua, sebelom ni perempuan tu berbuat baik dengan saya.

Buat maksn2 d rumahnya. Ajak makan2 di kedai.. patutla suami pun beriya je nak pergi. Rupanya Ada udang d sbalik mee. Kalau nak Tau, dia janda Kaya yang suami dia tinggalkan dengan tanah dsn duit yang banyak selepas mti. Arwh suami dia seorang yang rajin n Cari tanah yang banyak. Duit pula banyak mgkin duit pampasan suami dia mening gal yang bekerja di lombong emas.

Dia tnjuk Kat suami dan kadang2 suami keluarkan duit dia d banak. Dia saja pancing suami saya dengan kekayaan dia.. suami saya pula memang suka mcari isteri bharta dan bekerja sebab dia boleh mnumpang hidu. Masa dia kawen dengan janda dia pn macam tu juga.. bsandar dengan isteri. Suami saya pencen.

Bila dia kawen dengan saya, janda dia mngamuk sebab duit pencen suami ambil semula sebab saya dah bising2 sebab saya yang tanggung dia Masa dia tak bekerja.. janda dia kata tu hak dia sebab tu titik peluh dia walaupn sbenarnya duit pencen suami. Nak Tau sebab apa dia ckp camtu? Sebab gaji suami dlu tak cukp nak tanggung keluuarga. Tlalu kecil. Dia bjual untuk tapung kalauarga.. sebab tu dia marah sgt Kat saya sebab mkn duit pencen suami.

Suami guna kelreta saya macam hak sendiri.. tapi tak pernah hulur bila servis, rosak dan road tax. Saya Ada dua kreta iaitu Viva dan Navara serta motor sejak ada Navara dia lupa viva dan motor. Navara lah selalu dia bawa ulang alik ke rumah janda tu.. berbangga2 dan mnunjuk2 dengan harta orang.. hakikatnya habuk pun tak ade.. rumah pulak..

Kalau Ade kerosakn apa2 hatta mentol pun dia boleh buat tak tahu.. makan pun Ada kalau dia suruh saya bayar. Kalau saya ajak beli barang dapur, dia buat dek je Masa nak bayar. Slama ni saya Cuba tak bkira sebab saya Tau dia tak mampu. Tapi selama 6 tahun Ni saya d tipu..

Saya Tanya apa yang dia beri pada perepuan tu Masa kawen? Dia kata telekung, sejadah, alquran dsn sbentuk cincin. Saya Tanya harga cincin, dia kata rm300. Saya kata lepas Ni saya nak juga dengan harga macam tu sebab slama kahwen dia tak prnh bagi barang kemas.

Tetiba kahwin lain boleh kumpul duit beli tu semua dengan duit hantaran rm1000 katanya. tak tau la ye ke tak rm1000 tu tah2 lebih lg.. dia kata kalau de duit dia beli cincin Kat saya. Tapi saya tak mengharap sebab Cara dia ckp tak meyakinkan.

Sjak tu dia terhegeh2 buat loan konon nak bayar hutang 20k Masa kawen tu. Dah lulus dia cuma bayar rm10k dan ganti duit tayar Navara rm3k.. saya kata dia patutnya kna bayar lbih 20k sebab tmasuk bunga bnak yang saya bayar. Dia kata nanti Ada duit dia bayar. Dulu macamtu juga kata.. tapi tak bayar2 pn.

Dia buat giliran 2 malam denga saya 1 malam d sana. Saya rasa tak boleh lalui hidup macam tu yang di kelilingi penipu2 dan pkhianat2.. skit rasa hati. Tiap2 Hari nangis sampai sekarang. Saya minta dia lepaskn Saya tapi dia taknak. Boleh katakan setiap Hari saya minta. Katanya, Tau tak ape belaku bila saya cakap macamtu? Bergegar arasaya.. pandai dia mepergunakn agama. Dia kata lagi saya tak salah apa2 dan masih sayang saya..

Saya kata kalau sayang saya tak Cari org lain. Dia kata, dia dh kawen dh pn. Macamn pn kna ikut la turn yang dia buat tu. Katanya, saya tetap jd keutamaan n tak d ketepikn sebab saya yang pertama.

Luaran memang nampk macam tu.. tapi dalam hati dia tetap no 1 adalah janda tu. Sebab apa Saya kata macam tu. Bila dia duduk dengam saya, selalu dia call janda tu. Selagi tak berangkat, berkali2 dia call. Tak dapat juga, dia call anak janda tu.

Wasap tak payah cakap la.. tak dpt jg.. 2-3 jam call lg. Tapi bila dia dengan janda tu, dia just wasap je saya. Saya buka ke tak wasap tu dia tak heran pn. Kalau call, manja2 dan romantik ngn peremuan tu. Kalau call saya tak ade pun macam tu dan cepat je nak letak.

Baru2 ni dia nak tulis no I/c saya ttapi dia tertulis I/c janda tu. I/c saya pn dia tak ingat sepenuhnya. Nampk tak.. dlm hati dia penuh dengan janda tu.. diorang masih fasa bercinta. Saya pernah wasap janda tu yang tua 5 tahun dari Saya. Saya kata, kenapa tergamak buat Saya macam ni.

Awak dah lalui keperitan semasa suami awak mning gal. Awak masih Ada anak2 sebagai pngubat hati. Sedangkn saya tak ade sapa2.. anak pun tak ade.. saya marah2 dia. Tak sangka dia pn marah2 Saya balik dengan kata2 yang tak elok. Sungguh Saya tak sangka prangai dia macam tu. Dh sndol suami orang, tak sedar diri duk caci2 Kita plak.

Saya tkenangkn bulan puasa tak lama lg. Saya akan bersahur dan berbuka sorang2.. sedangkn suami stiasa bteman waktu betbuka dan bsahur. Menangis saya mngenangkn bulan puasa tak lama lagi. Sebab sebelom dia kenal janda tu, suami slalu ambil berat Kat saya.. penuh kasih sayang. tak boleh trima saya kerana akan lalui hidup macam ni.

Sedangkn dia tak mampu bukan stakat nafkah zahir, batin pun tak berapa nak mampu. Sampai saya bdoa agar dia mlti pucuk. Saya tanya tentang Raya. Katanya anak2 dia nak balik beraya dengan dia.

Saya kata dh selalu beraya di sini dan baru tahun lepas beraya di kampung saya.. rupanya dia nak beraya dengan janda tu dengan mngumpulkn dan mnyatukan anak masing2.. meraung saya bila dgr camtu.. maknanya tahun Ni saya braya tanpa suami..

Terima kasih sayang kerana didik saya erti kepayahan. Terima kasih sayang kerana didik saya erti kesusahan.. terima kasih sayang kerana didik saya erti keperitan.. terima kasih sayang kerana didik saya beraya tanpa suami tahun ini. Smoga kau bahagia dengan ape yang kau cari. Kini ku rasa hidupku kosong dan tak bermakna dah.. Semoga saya tabah mengharungi hari2 yang mdatang.. Doakan saya btemu ketenangan jiwa.

 

Sumber: KRT via news.allmhi

Apa Pendapat Anda?

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*